Bemesten met het dubbele schijven principe heeft als voordeel dat de mest perfect in de grond wordt gebracht. Vervluchtiging van de voedingsstoffen in de mest wordt hierdoor tot een minimum beperkt. Het resultaat hiervan is een optimale benutting van de mest door het gras. Het laat zich raden dat een betere benutting van de meststoffen door het gras de opbrengst verhoogt. Het slijten van de machine is bij bemesters met twee schijven per uitloop een heikel punt. Wij hebben hier in de nieuwe constructie extra aandacht aan gegeven en er een oplossing voor gevonden in de vorm van Fuseeophanging. Onder het kopje Meesturen element leest u er meer over.
De bemester is leverbaar in werkbreedtes van 5,80 tot 12,30 meter. Heeft u specifieke wensen? Wij denken graag met u mee.
De Twin bemester zorgt ervoor dat de zode niet beschadigd raakt, doordat deze opengesneden en iets opgelift wordt. Terwijl de zode open staat wordt de mest geïnjecteerd, waarna de sleuf direct gedicht wordt door de afstrijkers.
Met deze doordachte constructie wordt de zode niet beschadigd en komt de mest precies bij de wortels terecht, zonder dat het vervluchtigd.
De belangrijkste oplossing die Duport gevonden heeft voor het slijtageprobleem van de bemester elementen met dubbele schijven is de fuseeophanging. Het complete element kan zich niet alleen op en neer, maar ook heen en weer bewegen. Hierdoor ontstaat er in bochten geen spanning op de schijven, lagers en keerringen. Dit heeft als gevolg dat de slijtage van al deze onderdelen aanzienlijk verminderd. Minder slijtage betekent een langere levensduur en minder onderhoudskosten.
De doordachte automatische vetsmering en veerdruk regeling zorgen bovendien voor vloeiend draaien met de machine onder alle omstandigheden.
Voor een goede dwarsverdeling van de mest over de werkbreedte monteert Duport een eigen fabricaat verdeler van hoge kwaliteit. Deze verdeler blinkt uit in een goede dwarsverdeling en is voorzien van een uniek systeem waardoor er nooit mest in de hydrauliekolie terecht kan komen. Doordat de mest door de rotor stroomt i.p.v. rechtstreeks in de verdeler kan er traploos een dosering uitgereden worden van 8 tot 80 m3/ha. Door de middelpunt vliedende kracht van de rotor krijgt elke uitloop even veel mest. Daarnaast worden er ter bescherming van de hydromotor van de verdeler standaard twee keerringen gemonteerd. Mochten deze keerringen verslijten of kapot gaan zou er normaal gesproken mest in de hydrauliekolie komen. Dit voorkomt Duport door een justierplaat te monteren. Hierdoor loopt de mest naar buiten i.p.v. in de hydrauliekolie. Ook kan men op deze manier eenvoudig herkennen of de keerring aan vervanging toe is.
All Track Twin - bemestertype | DW5832 | DW6536 | DW7240 | DW8044 | DW8748 | DW9452 | DW10156 | DW12368 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Werkbreedte | 5,80 mtr | 6,50 mtr | 7,20 mtr | 8,00 mtr | 8,70 mtr | 9,40 mtr | 10,10 mtr | 12,30 mtr |
Standaard aanspanning hefinrichting | CAT 2 / 3 (3 punts) | |||||||
Transportbreedte (excl. verlichting) | 3,00 mtr | |||||||
Transporthoogte | 2,96 mtr | 3,32 mtr | 3,68 mtr | 3,80 mtr | 3,99 mtr | 4,20 mtr | 3,99 mtr | 3,99 mtr |
Leeggewicht in standaard uitvoering | 1900 kg | 2050 kg | 2350 kg | 2900 kg | 3050 kg | 3200 kg | 3500 kg | 4600 kg |
In 2018 creërde Duport in samenwerking met Loonbedrijf Gebroeders Westera een nieuwe, imposante Duport pomptankwagen: de Bigfoot. Achter de Bigfoot draait de Duport All Track Twin bemester. Die in datzelfde jaar werd aangeschaft.
'' Tijdens de ontwikkelingsfase hebben we vaak mogen meekijken en -denken. De nieuwe Bigfoot pomptankwagen is een mooi stukje techniek geworden. De samenwerking met Duport is erg prettig. Ook bij de afstelling van de pomptankwagen, bemester en het bedieningssysteem. In het begin is het toch even wennen om te werken met de nieuwe combinatie. Nu hebben we alles zelf onder controle en weten we dat we altijd kunnen bellen bij eventuele vragen. Kortom; we zijn dik tevreden.''