De Duport All track is een solide, licht geconstrueerde machine. Deze bemester is zeer geschikt voor gebieden waar alleen de lichtste machine goed genoeg is. De Duport All Track is leverbaar in werkbreedtes van 4,40 tot 8.00 meter en is zeer onderhoudsvriendelijk geconstrueerd.
Voor een goede dwarsverdeling van de mest over de werkbreedte monteert Duport een eigen fabricaat verdeler (met 4 - of 6 armige rotor) van hoge kwaliteit. Deze verdeler zorgt voor een uitmuntende dwarsverdeling en is voorzien van een uniek systeem waardoor de kans op mest in de hydrauliekolie nihil is. Doordat de mest door de rotor stroomt i.p.v. rechtstreeks in de verdeler kan er traploos een dosering uitgereden worden van 8 tot 80 m3/ha. Door de middelpunt vliedende kracht van de rotor krijgt elke uitloop even veel mest.
Daarnaast worden er ter bescherming van de hydromotor van de verdeler standaard twee keerringen gemonteerd. Mochten deze keerringen verslijten of kapot gaan zou er normaal gesproken mest in de hydrauliekolie komen. Dit voorkomt Duport door een justierplaat te monteren. Hierdoor loopt de mest naar buiten i.p.v. in de hydrauliekolie. Ook kan men op deze manier eenvoudig herkennen of de keerring aan vervanging toe is.
De Duport All Track is een machine waarmee hetzelfde bemestingsresultaat bereikt kan worden als met de professionele (loonwerker) machines. Een groot deel van de componenten die in de All Track Profi machines gemonteerd worden gebruiken wij ook voor de All Track bemesters. Door de 3 delige schijf met een diameter van wel 305 mm ontstaat er een goede snijkwaliteit zodat de mest goed bij de wortel geïnjecteerd kan worden.
De All Track is standaard mechanisch afgesloten voor een eenvoudig, minder storingsgevoelig systeem. Hydraulische afsluiters voor in bijv. graanland is optioneel voor deze machines. Door de 3-delige bemesterschijf zijn de onderhoudskosten laag van deze machine. De vlakke snijschijf is eerder versleten dan de bolle schijf. Hierdoor hoeft men alleen de vlakke snijschijf te vervangen. Dit is voordeliger dan een volledige schijf vervangen.
Om oneffenheden in bodem goed op te kunnen vangen is elk element standaard voorzien van een drukveer. Daarnaast is het voordeel van deze drukveer dat er geen hydraulische veercilinders gemonteerd hoeven te worden.
Hierdoor kan er enorm gedrukt worden met de hefinrichting van de tank/zelfrijder zonder dat de bemester hieronder lijdt.
Daarnaast is het voordeel dat dit systeem volledig mechanisch is. Dus geen extra hydrauliek slangen of cilinders die een extra kans vormen op lekkages en/of storingen. Een simpel systeem en dat betekent minder onderhoud.
All Track bemestertype | DW4422 | DW5226 | DW6030 | DW6834 | DW7236 | DW8040 |
---|---|---|---|---|---|---|
Werkbreedte | 4,40 mtr | 5,20 mtr | 6,00 mtr | 6,80 mtr | 7,20 mtr | 8,00 mtr |
Standaard aanspanning hefinrichting | CAT 2 (3, 4 of 5 punts) | CAT 3 (3 punts) | ||||
Transportbreedte (excl. verlichting) | 2,50 mtr | 3,00 mtr | ||||
Transporthoogte | 2,66 mtr | 2,96 mtr | 3,36 mtr | 3,76 mtr | 3,86 mtr | 4,00 mtr |
Leeggewicht in standaard uitvoering | 1190 kg | 1340 kg | 1490 kg | 1720 kg | 1850 kg | 2050 kg |
Dit voorjaar verving melkveebedrijf Praas niet alleen de Duport bemester voor een geheel nieuwe, ook de tot dan toe in gebruik zijnde Duport pomptankwagen met een inhoud van 10.000 liter werd ingeruild. De nieuwe Duport pomptankwagen heeft een inhoud van 12.500 liter en is voorzien van een 8'' staande zuigarm. Daarachter bevindt zich de nieuwe Duport All Track 6,80 meter bemester.
''Deze bemester is super doorontwikkeld en steekt met kop en schouders boven concurrerende machines uit, de mestsleufjes zijn bijna niet te zien en het werk gaat nu sneller en nauwkeuriger''.